5 Schlüsselfaktoren für eine erfolgreiche Business Transformation

Sich ständig ändernde externe und interne Rahmenbedingungen und Einflüsse stellen immer größere Anforderungen an die Entwicklung und Implementierung neuer oder verbesserter Geschäftsmodelle und den unterstützenden IT Systemen. Damit wachsen auch die Herausforderungen für Führungskräfte und Mitarbeiter Transformationen zu planen und zu implementieren. 

Am 21.09.2017 haben wir in diesem Kontext zu unserem diesjährigen Kundentag nach Frankfurt unter dem Motto “Business transformation is a capability, not a project” eingeladen. Im Fokus stand eine gezielte Moderation zum Austausch von Erfahrung und Erarbeitung von Antworten auf die Frage:  

Was sind Schlüsselfaktoren für eine erfolgreiche Business Transformation? 

Der Tag wurde nach einer Einführung zum "Transformationsfähigkeit entfachen" durch Siegfried Wien (nowhere) und Markus Wolf (bpExperts) durch praxisbezogene Impulsvorträge von Frau Katharina Koston (Phoenix Contact), Caspar Jans (DSM) sowie Markus Ratter und Carsten Schöne (Merck) ergänzt. 

Die angeregten Diskussion und Ergebnisse der kleinen Arbeitsgruppen lassen sich in der Umsetzung folgender 5 Faktoren/Indikatoren zusammenfassen:

  1. Funktionsübergreifende Entscheidungsfindung praktizieren

  2. Führen über Berichtslinien hinweg

  3. Engagement in verteilter, gemeinsamer 'ownership' und Verantwortung

  4. Schnelles Lernen und Anpassungsfähigkeit meistern

  5. Zur Suche nach Veränderungen ermutigen, ohne die Vergangenheit zu kritisieren

An dieser Stelle möchten wir uns nochmals bei allen Teilnehmern für Ihre aktive Beteiligung und anregenden Beiträge bedanken. Das Feedback zur Themenstellung ermutigen uns die 'Entfachung der Transformationsfähigkeit' sowohl für den nächsten Kundentag, als auch als Teil unserer Beratungsleistung weiter zu vertiefen.

bpExperts Kundentag 2017: Business transformation is a capability, not a project

Unsere Erfahrung mit Kunden und ihren Veränderungsprojekten zeigt, dass der klassische Ansatz zu Beginn umfangreicher Transformationen Umfang und Anforderungen strikt zu definieren und festzuschreiben an der Lebenswirklichkeit vorbeigeht. Unternehmen sind gefordert, sich stetig auf sich ändernde externe und interne Bedingungen und Einflüsse einzustellen. Häufig erfordert dies die kontinuierliche Steuerung und gegebenenfalls Justierung der Projektgrenzen und der Business Requirements.

Prozessmanagement und agile Methoden helfen sicherlich in Bezug auf Business Requirements. Sie liefern aber in Hinblick auf Veränderung des Projektumfangs und der Rahmenbedingungen keine umfassenden Antworten. Die Lösung liegt im strategischen und nachhaltigen Aufbau der Fähigkeit einer Organisation zur Business Transformation.

Wir möchten mit Ihnen unsere These „Business transformation is a capability, not a project“ diskutieren und laden Sie zu unserem jährlichen Kundentag am 21.09.2017 in Frankfurt ein. Kundenvorträge aus der Praxis dienen als Anstoß und Katalysator für Erfahrungsaustausch und Networking:

  • nowhere: Schlüsselfaktor Mensch bei der Business Transformation: Neu denken, handeln, fühlen - Wofür?
  • Merck: Lead the change - Future role of Business Architects
  • DSM: Balancing the human element in business transformation of IT within DSM
  • Phoenix Contact: Prozessmanagement im Spannungsfeld von globalen IT Projekten und lokalen Audits

Die Veranstaltung richtet sich an Praktiker aus (Projekt-)Management in Business und IT, die eine aktive Rolle in der Planung und Durchführung von Transformationsinitiativen haben.

Wir freuen uns darauf, Sie in Frankfurt persönlich begrüßen zu dürfen.

Agenda bpExperts Kundentag 2017: Business transformation is a capability, not a project

Bei unserem diesjährigen Kundentag wollen wir mit Ihnen erörtern, was "Business transformation is a capability, not a project" konkret für unsere Kunden bedeutet. Freuen Sie sich auf praxisorientierte Vorträge zu folgenden Themen:

  • nowhere: Schlüsselfaktor Mensch bei der Business Transformation
  • Merck: Lead the change - Future role of Business Architects
  • DSM: Balancing the human element in business transformation of IT within DSM
  • Phoenix Contact: Prozessmanagement im Spannungsfeld von globalen IT Projekten und lokalen Audits

Die Gestaltung der Veranstaltung lässt bewusst Raum zur Diskussion und zum direkten Erfahrungsaustausch.   

Die Teilnahme ist für Sie kostenlos.

  • 21.09.2017, 9:00 - 16:00 Uhr
  • Frankfurt am Main

Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass die Anzahl der Teilnehmer begrenzt ist. Nähere Informationen zur Anreise und den Veranstaltungsflyer erhalten registrierte Teilnehmer in Kürze. 
 

bpExperts Kundentag 2017: Business transformation is a capability, not a project

Die Business Process Experts GmbH lädt Sie herzlich zu unserem diesjährigen Kundentag ein.

Unter dem Motto "Business transformation is a capability, not a project" steht im Fokus ein praxisorientierter Workshop mit spannenden Vorträgen über erfolgreiche Konzepte und deren Umsetzung sowie der persönliche Austausch mit Experten zahlreicher Unternehmen. Teilnehmende Firmen der letzten Jahren waren Boehringer Ingelheim, DSM, Heraeus, Merck, MHI, Phoenix Contact, Yaskawa und einige mehr.
 
Merken Sie sich den Termin vor: Donnerstag, den 21. September 2017 in Frankfurt

Die Teilnahme ist kostenlos. Wir empfehlen eine zeitnahe Anmeldung, da die Anzahl der Plätze begrenzt ist.
  
Nähere Informationen zur Agenda und zum Ablauf folgen in Kürze. 

Business Flows Release 3: Introducing Value Flow

From Value Creation to Finance & Controlling - Aligning the separated views on your business

- Ikemefuna Allen

The situation

When talking to professionals from purchasing, production planning, and sales & distribution, they often seem not aware how their business operations impact accounting. By the same token, accounting departments are repeatedly left in the dark about business operations during process design phases of major transformation initiatives. This misalignment can be very costly, causing gaps from process design through to business rule definition, and Key Performance Indicator (KPI) interpretation.

Business processes are essential building blocks for organisational change and change can only be brought about when the stakeholders share a common goal; aligning on what needs to be done, how it is to be done, and what the implications are, once the work is done.

It is widely believed that thinking about business processes from an End to End (E2E) perspective fosters operational excellence since the key process flows, business rules, business roles and expected business outcomes are considered at all levels within the organisation. But Accounting too has its share of rules, legal requirements, roles, and expected outcomes, and often depend on input from upstream processes to ensure optimal service delivery. Keeping this in mind, one clearly sees the potential risks associated with a misalignment between business operations and accounting.

The solution approach

To foster holistic organisational transformation, it is essential that all business areas are in sync at the earliest stage of process design. The Value Flow approach facilitates the marriage between value creating processes and their Finance & Controlling requirements. This shall be demonstrated in the following examples.

1. Perform goods issue for sales from stock

Based on a customer order, goods are issued from stock, triggering a delivery to the customer. When this occurs, the relevant accounting entries are made namely, a posting to Cost of Goods Sold (COGS) and posting of the inventory reduction. The illustrated BPMN model below visualises this business transaction and the corresponding accounting impacts. In this model, the accounting postings are presented in a separate pool.

2. Create Customer Invoice

Once goods have been issued and a delivery is triggered, we expect the customer to be billed accordingly. The creation of a customer invoice will result in the recording of a receivable on the customer’s account, and the posting of the revenue which is derived from the business transaction as shown below.

3. Cross-company Business

Though the above presented examples may seem simplistic, Value Flow visualisation becomes more complex when considering business transactions among companies from one corporate group. A cross-company sales scenario typically involves a customer, the company selling to the customer (selling entity), and at least one other company belonging to the same corporate group as the seller (delivering entity). Showing the Value Flow for the transfer of ownership of goods, and the invoice creation can be equally challenging and enlightening when considering aspects of materials transfer, cross-company billing, commission agreements, and accounting requirements for balance sheet and P&L account consolidation. The illustrated BPMN model visualises the transfer of ownership of goods during a cross-company business transaction. 

4. Product Costing

When calculating the product cost for manufactured goods, it is necessary to keep detailed track of all incurring direct and indirect costs. To do so, controlling functions must ensure that related costs are recorded and allocated accordingly within the relevant accounting period. Value Flow can be used to visualise the material and time consumption related to manufacturing processes. This provides useful information when aligning the policies and computation method for product costing. The BPMN model shows the accounting impacts when materials are used in the production process. 

The way forward

Value Flow representation enriches process documentation by establishing cross references between key Value Flow topics within a business such as COGS and inventory postings, and the various instances and related E2E scenarios. These should be defined at the same point in time as process design with an early involvement of accounting departments. Value Flow therefore offers a framework to ensure alignment between Operations, and Financial and Managerial Accounting in business transformation initiatives. 

In the next release of Business Flows, we will provide reference models with Value Flow representation for all core business processes. These can be used as a template to refine according to the scope and concepts of your business transformation initiative. 

For inquiries on the concept and how to establish value flows in your environment please feel free to contact me.